I denna guide kommer det beskrivas hur du ändrar Microsoft Edge home page för användare.


    1. Leta dig in på https://endpoint.microsoft.com/ och logga in med ett konto som har rättigheter att få göra ändringar. (Ex Admin konto)


    2. Klicka på "Devices".


    3. Klicka på "configuration profiles".


    4. Klicka "Create profile".


    5. Välj plattform. Välj sedan Profil typ. Klicka sedan i "Administrative Templates". Klicka sedan "Create".


    6. Välj ett lämpligt namn och skriv gärna en beskrivning som kan underlätta vid ett senare tillfälle.


    7. Dubbel kolla så att "Computer Configuration" är i klickat. Sök sedan efter "Sites to open when the browser starts". Dubbel kolla så du väljer den som INTE har "Default Settings (users can override)". Detta ser du under "Path" innan du klickar in på inställningen. Klicka i Enabled. Sedan under "Sites to open when the browser starts" Skriver du in hemsidan du vill ska öppnas när webläsaren startas. Klicka sedan "OK".


    8. Dubbel kolla så att "Computer Configuration" är i klickat. Sök sedan efter "Action to take on startup". Dubbel kolla så du väljer den som INTE har "Default Settings (users can override)". Detta ser du under "Path" innan du klickar in på inställningen. Klicka "Enabled". Under "Action to take on startup" väljer du "Open a list of URLs". Klicka sedan "OK".


    9. Dubbel kolla så att "Computer Configuration" är i klickat. Sök sedan efter "Configure the home page URL". Dubbel kolla så du väljer den som INTE har "Default Settings (users can override)". Detta ser du under "Path" innan du klickar in på inställningen. Klicka "Enabled". I rutan "Home page URL" skriv in samma URL som du skrev in tidigare. Klicka sedan "OK".


  10. Dubbel kolla så att "Computer Configuration" är i klickat. Sök sedan efter "Show Home button on toolbar". Dubbel kolla så du väljer den som INTE har "Default Settings (users can override)". Detta ser du under "Path" innan du klickar in på inställningen. Klicka "Enabled". Klicka sedan "OK".


  11. Repetera steg 7-10 men istället för "Computer Configuration" klicka på "User Configuration". När allt är färdigt klicka "Review + save".


  12. Klicka "Next".


  13. Klicka "Add groups" och lägg till de grupper du vill ska få dessa inställningar. Klicka sedan "Next".


  14. Kolla  så allt ser rätt ut. Om allt ser rätt ut klicka "Create".


  15. Nu är det bara att vänta på att inställningarna ska appliceras. Tar ungefär 30min-1h.